torsdag 18 april 2013

ÅRETS FÖRSTA ORDENTLIGA GRILLNING



Ja, nu är det vår på riktigt. Den är alltså här, den där årstiden som är så efterlängtad. Nästan den årstid jag längtar mest efter. Sommaren vill jag inte längta till, då är den helt plötsligt över. Nu har vi allt härligt framför oss, tid att stanna upp njuta. 

I går blev det familjen Kårdahl/Anderssons första officiella grillning. Har grillat korv tidigare, men det får inte räknas med den här gången. Har kompisar i Norrköping, familjen Karlsson som är Sveriges mesta grillare. Hela året runt grillas det. Har sett det på facebook flertalet gånger under vintern som varit. De är galna de där norrköpingsborna. Galet trevliga! 

Vi grillade fläskkotletterna jag inhandlat på Gårdsbutik Thuresson. Jag köpte dem i en marinad, svarvinbärsmarinad. Får knopa på en egen marinad med svartvinbär, för det är väldigt gott. 

Till köttet blev det ugnsrostad delikatesspotatis, sparris med halloumi och bacon samt kryddsmör med smak av soltorkad tomat och basilika.

Sparris med halloumi och bacon
2 knippen sparris
1 bacon bacon
1 fp halloumi
3 finhackade schallottenlökar
Rapsolja med smak av citron
Svartpeppar

Stek baconet knaprigt och lägg på hushållspapper. Skär två sparrisar i slantar, fräs tillsammans med finhackad lök och lägg sedan åt sidan. Stek/grilla den skivade halloumin och hela sparris samtidigt, men inte i samma stekpanna. Halloumin är godast varm. Ringla över lite citronrapsolja över sparrisen i pannan. Sparrisen ska ha mycket tuggmotstånd kvar. 
Placera sparris på fint fat. Strö över lök och sparrisslantar. Lägg på halloumin och avsluta med knaperstek bacon. Ringla över lite citronrapsolja. 



Jag har snöat in mig på ugnsrostad delikatesspotatis, så gott och lätt att göra. Jag öppnar en påse potatis, sköljer av den lätt, delar i bitar. Ringlar över olja, använder oftast någon av de smaksatta rapsoljor från Gunnarshög jag säljer i butiken. Har använt ramslök, timjan, basilka och vitlök. Dessutom häller jag över ljus thailändsk soja och flingsalt. In i ugnen på 200-225 grader i ca. 30 minuter. Jag brukar höja värmen ytterligare i slutet för att få till riktigt fin färg på potatisen. Det är så gott!



Gjorde ingen sås i går utan nöjde mig med ett gott kryddsmör. 

Kryddsmör med soltorkade tomater och basilka
75 g rumsvarmt smör
4 soltorkade tomater
1 schallottenlök
5-7 blad färsk basilika 
1 vitlöksklyfta
flingsalt & svartpeppar

Finhacka tomater, lök och basilika och blanda det med smöret. Pressa ner vitlök, salta och peppra lätt.




I kväll har jag som plan att laga vegetariskt, det ni!




//Malin


8 kommentarer:

  1. Grillsäsongen är här, härligt! Vilken god smak på kryddsmöret och halloumi älskar jag! Kram

    SvaraRadera
  2. Men så mycket gott.... nej jag blir inte alls avis på att ni grillat... morr =) Jag älskar grillat och det är skandal att vi inte gjort det ännu... nästnästa helg bara måste det ske! För denna helgen är vi ju busy, yay! :) Halloumi aj löööv dock utan det där andra. Kram!

    SvaraRadera
  3. Vem behöver sås med ett så gott kryddsmör! Åh. Bilden gör att dofterna går att få fram i minnet. Vilka perfekta grejer att grilla. Nu återstår det bara att med något så när trygghet kunna sitta ute och äta också, utan att frysa ihjäl eller regna bort. Men lika bra att njuta nu även om det är kyligt. För sen kommer myggen!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Men gud så gott! Skulle inte tacka nej om jag blev bjuden på en sådan grill-middag! ;)
    Marinad med svartvinbär låter spännande! Hoppas du lägger ut receptet när du själv blandat ihop det! :)
    Kryddsmör låter otroligt gott! Jag sparar receptet!
    Ha en toppen fredag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  5. Det får nog bli en sväng till Thuressons för min del med ;) Längtar tills man kan sitta ute och njuta av den grillade maten! :) Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott! Jag kan riktigt känna dofterna!
    Ses imorgon vännen. Kramar.

    SvaraRadera
  7. Smakens! Vi har inte grillat ännu i år så jag riktigt längtar efter premiären. Vilka goda tillbehör du serverar till på fina fat:)

    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Åh, så gott! Man kanske borde grilla snart... Vi har bara gasgrill dock och den har jag inte blivit kompis med ännu men får ta och flörta lite med den, känner jag. Grillat är ju godast! :)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.