tisdag 26 februari 2013

SNABB LYXLAXPASTA



När jag kommer hem från jobbet vill jag helst av allt ha maten redan klar, eller tillagad av någon annan. Det sistnämnda händer dock aldrig... Tror ni Lars fattar vinken? Jag vill inte ha hjälp i köket, så ska Lars göra mat så får han göra det helt själv. Sådan är jag!

I går blev det snabblagad mat, inte för att det blev sämre av det, tvärtom. Pasta, rökt och spenat och lite annat smått och gott så var middagen löst.

Snabb lyxlaxpasta
200 g rökt lax
100 g färsk spenat
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 burk Philadelphiaost Vitlök & Örter (11%)
1 dl lättcreme fraiche
1 dl mjölk
salt & svartpeppar
Jamie Oliver thyme, lemon and bay salt

Bryn finhackad lök och vitlök i olivolja. Lägg i spenaten och vänd runt. Blanda i ost, creme fraiche och mjölk. Smaka av med salt och peppar. Vänd ner 3/4 av laxen strax innan servering, lagom tills dess att pastan är klar. Resten av laxen rullas till rosor och placeras på toppen. 



Snart ska jag titta på min vän Maria Montazami på tv. Eller vän och vän, men hon är ju så skön. No worries där inte! 


//Malin


4 kommentarer:

  1. Det ska prövas! jag behöver lite nya pastarätter!

    Jag blir ännu mera sugen på att pröva rosepepparbiffarna med "balsammorötterna"

    Plötsligt blev jag hur sugen som helst på något med rosepeppar!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Låter inte dumt alls faktiskt, just fisk och snabbt gillas här!

    SvaraRadera
  3. Snabbt och lättlagat gillas! Också svårt att släppa in min karl i köket...;)

    SvaraRadera
  4. Mmm "ta lax det är dyrt...eller jag menar gott" som Sunes pappa sa i julkalender för många herrans år sen. Jag älskar lax i alla dess former och jag älskar också den där Montazami. Så himla skön, tänk om man kunde ta livet lite med en klackspark som hon gör..Då skulle allt vara väldigt enkelt:)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.