lördag 2 februari 2013

GRÖNPEPPARKYCKLING



Recept som detta gillas skarpt av mig och många med mig. Kycklingfilé och en underbart god sås, lätt att förbereda och smakar yummy. Ingredienserna är också sådana som man ofta har hemma. 

Vill passa på att slå ett slag för Knäreds kyckling. Jag gillar ju det där med gårdsbutiker. Har skrivit om Gårdsbutik Thuresson flera gånger i bloggen. I närheten ligger också Handlarns Gård i Bölse. Där kan man köpa ägg från frigående höns och kyckling, alla delar av kycklingen. Bland annat kan man köpa 4 kg kycklingfilé av prima kvalitet. Ingen insprutad saltlake där inte. Riktigt fina filéer. När man tinat upp filéerna skvalpar de inte runt i vatten. Vissa säger att saltlaken behövs för att få möra filéer, men jag håller inte med. Handlarns gård har ingen hemsida, men väl ett telefonnummer, 0346-92325. Lådan med kycklingfilén är säkrast att beställa, om man vill vara säker att få. 

Grönpepparkyckling
6 kycklingfiléer
2 1/2 dl grädde (valfri fetthalt)
200 g philadelphiaost
2 msk soya
2 msk senap
1-2 msk krossad grönpeppar
2 vitlöksklyftor
2 dl riven ost
salt & peppar

Sätt på ugnen på 175 grader. Bryn kycklingfiléerna och salta och peppra. Ställ in i ugnen under tiden ni förbereder såsen. Blanda alla ingredienser, utom osten, i en kastrull, vispa och låt koka upp. Häll såsen över kycklingen och strö riven ost på toppen. Ställ in i ugnen i ca 30-45 minuter. Lite beroende på hur tillagad den hann bli i pannan och ugnen tidigare. Steker ni den helt klar i pannan, så behövs bara 20 minuter. Ni får helt enkelt skära i kycklingen. 

Jag serverade med basmatiris och en sallad.



I kväll är det Melodifestivalen, jippi! Är barnsligt förtjust i detta spektakel. Ska till genrepet i Göteborg nästa fredag, med barnen och mamma. Men vad ska vi äta för festligt melodifestivalaktigt i kväll? Inget planerat, inget inhandlat. Kan bli en sorglig kväll, matmässigt i alla fall... Eller inte, har ju faktiskt ingredienser hemma för en redig äggamacka!  


//Malin


5 kommentarer:

  1. Grönpeppar är så gott att krydda med, provar gärna till kyckling. Har hittills bara använt det till fläsk.

    En äggamacka är aldrig fel :-)

    Ha en härlig dag och mello-kväll!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vet du, grönpeppar var det värsta jag visste som liten. Men nu verkar både jag och smaklökarna ha mognat, för nu kan tycker jag att det är riktigt gott. Använder det sällan dock... får bli ändring på det.
    Jätte kycklingfiléer med hälften vatten.... huuuuu. Redig äkta fin kyckling ska det va.

    Fortsatt trevlig helg, Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar grönpeppar jättemycket men även rosépeppar går hem i köket. Javisst är det trevligt med mello, kul att ni ska dit på genrepet! Söndagskramar!

    SvaraRadera
  4. Grönpeppar är supersmarrigt! Detta recept hamnar direkt i min receptmapp! Tack fina!

    Typiskt att jag åker bort när du kommer till Göteborg... Kanske en bloggträff en annan gång? Det hade varit roligt att ses några stycken bloggare och hitta på nåt kanske? Matrelaterat eller bara för att äta gott, snacka och må gott. Framöver. Kram!

    SvaraRadera
  5. Herremingud, grönpeppar har jag nästan glömt bort att det fanns! Hur är det möjligt? Jag är ju snudd på uppvuxen på grönpepparsås! :-D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.