torsdag 7 juni 2012

MUFFINS MED KOKOS OCH VIT CHOKLAD


Älskar dagar som dagen i dag! Jag har varit ledig och solen har visat sig framme hela dagen. Detta betyder att jag kunnat utnyttja min altan ännu en dag. 


Jag läste ut en hel bok på 320 sidor, där på solsängen. Nu undrar ni kanske vem som skött och barnen. Men se ni, det har jag klarat det också. Lite sol, lite matlagning, lite tvätt, lite barnkoll, lite bakning, lite sambokoll, sedan ytterligare lite sol och en grillning som härlig avslutning av dagen.


Lars har varit ledig i tre dagar och arbetat nonstop på uthuset. Lovar att visa bilder ganska snart. Det blir så fint! 


Bakade något från min senaste vinst idag, muffins med kokos och vit choklad. Boken "500 chokladfrestelser" är en superbra bakbok. Innehåller massa recept som jag vill testa i sommar.


Muffins med kokos och vit choklad
4 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 1/2 dl kokos
125 g smält smör
125 g vit choklad
2 msk kokos för rostning


Värm ugnen till 200 grader.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta mjöl och bakpulver och vänd ner det i äggblandningen. Tillsätt det smälta smöret och kokosen försiktigt. Rör bara tills allt är jämnt fördelat. Fördela smeten i 12 formar och grädda dem i ca. 10 minuter, eller tills de rest sig och fått fin färg. 
Låt muffinsen svalna och smält under tiden den vita chokladen i vattenbad och rosta kokosen i en torr stekpanna. Var försiktig så inte kokosen bränns. 
Ringla smält choklad över muffinsen med sked och strö rostad kokos över.





10 kommentarer:

  1. Effektiv du är :) Muffinsen ser god ut!

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut! Låter inte helt fel med en sån muffins :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken toppendag du har haft, härligt.
    Muffinsen ser jättegoda ut, yum!

    SvaraRadera
  4. Tack för din härliga kommentar hos mig. Dalsland har jag varit i men aldrig plockat svamp där. Barnens farmor är därifrån och nu förstår jag varför hon alltid åker dit och plockar!!!

    Vilka ljuvliga muffins! Som lärare är man duktig på att göra tusen saker samtidigt, eller hur!? Sola, läsa, laga mat, baka, ta hand om barn - inga problem. Men du har väl snart sommarlov? Själv har jag semestertjänst (så modernt) så jag får inga lov. Bara semester, vilken jag nu längtar efter! Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Dessa såg väldigt goda ut! tycker det är sällan jag hittar kakor med kokos...som är så gott!
    Vilken härlig blogg med massor med recept!!!
    Lägger till dig i min lista så jag har lite koll;))

    Hälsningar lisamaja

    SvaraRadera
  6. åh yummi.otroligt,ja har svårt och läsa 10 sidor sen somnar jag,heheh.
    EN HEL BOK,WOW

    SvaraRadera
  7. Låter som en kanondag! Härligt att vara så effektiv ibland. Och samtidigt hinna lata sig i solstolen.
    Muffinsen låter smarriga. Älskar kokos!!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig dag, sådana vill man bara ha fler och fler av:)

    Det väntar en liten utmaning till dej i vårt kök idag, kika in och kolla- Hoppas du hänger på så vi får veta lite mer om dej:)

    SvaraRadera
  9. GODE TID VILL HA ser urgoda ut kramar Sofia

    SvaraRadera
  10. PRECIS sådana dagar är mina favoriter (ja, utan barnkollen då, men jag har hunden att hålla ett öga på istället) ;) Har också spenderat de sista dagarna nu med att läsa, GUD vad skönt det är att känna att det finns tid till det <3 Och vilka UNDERBARA muffins! jag älskar kokos, och vit choklad är en STOR favorit så... De här låter precis perfekta för mig <3

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.