onsdag 25 april 2012

KÖTTFÄRSSPETT MED ÄPPELTZATZIKI OCH BULGURSALLAD


Pratade med en kompis som varit så duktig och disciplinerad och det hade visat sig på vågen. Blir av det så peppad att själv börja tänka lite mer aktivt på vad jag stoppar i mig. Eller kanske lite mer än att bara tänka på det, handling krävs och det har jag tänkt ska ske i maj månad. Har alltså helgen på mig att riktigt frossa...


Började lite smått redan i dag med en god GI-måltid.


Köttfärsspett
500 g köttfärs
1 ägg
1/2 dl grädde
1/2 hackad persilja
salt & peppar


Blanda ihop alla ingredienser och forma till avlånga biffar. Trä färsen på spett och baka i ugnen på 200 grader i ca 25 minuter eller till spetten är genomstekta. 


Bulgursallad
5 dl kokt bulgur
1 äpple
200 g fetaost
2 dl svarta oliver utan kärnor
2 dl tärnad gurka
salt & peppar 


Koka bulgurn enligt anvisningar på paketet. Skölj och tärna äpplet och tillsätt det till bulgurn tillsammans med fetaost i bitar, gurktärningar och halva oliver. Blanda runt och smaka av med salt och peppar. 


Äppeltzatziki
2 äpple
2 dl turkisk yoghurt
några droppar tabasco
salt & peppar


Skala äpplena och riv dem grovt. Blanda detta med turkisk yoghurt och smaka av med salt, peppar och tabasco.






3 kommentarer:

  1. Mums vad det ser gott ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Glad att du nämner mig i din blogg :-)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.