söndag 19 februari 2012

DUBBELMARINERAD FLÄSKFILÈ & CHOCOLATE CREAMDREAMPIE


Jag ska inte säga så mycket om Melodifestivalen i går kväll, för det är inte mycket som inte redan sagts... Men fiasko är ordet jag använder för att beskriva det hela. 


Fiasko var däremot inte maten vi åt under kvällen. Sex vuxna och 6 barn smaskade i sig av det jag lagat. Riktigt gott blev det! Jag hade en lugn eftermiddag i går, för mycket var förberett i fredags. Riktigt skönt att kunna ta det lugnt och småfixa lite. 


Dubbelmarinerad fläskfilé som serverades kall tillsammans med ugnsrostad potatis och en kall sås. Glömde ta kort på såsen, men god var den. Till efterrätt blev det en kall chokladpaj med chokladkräm och marängtäcke. Himmelsk!


Dubbelmarinerad fläskfilé

3 fläskfiléer à ca 700 g
salt och peppar
marinad 1:
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 msk finriven färsk ingefära
1/2 dl honung
olja så att det täcker köttet
marinad 2:
1 dl balsamvinäger + 5 dl olivolja
1 dl finhackad rödlök
1 dl finhackade soltorkade tomater
2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl hackad purjolök
1 dl hackade svarta oliver
1 dl kapris med lag


Blanda till marinad 1. Salta och peppra fläskfiléerna
och lägg dem i kylskåp i marinaden över natten.
Skrapa av det mesta av marinaden och stek filéerna
i ugnen i ca 175° i 45 minuter. Låt köttet svalna
och skär i centimetertjocka sneda skivor så där
lite proffssnyggt.
Lägg skivorna i den form du ska
servera i (helst en med höga kanter så att du slipper
vara nervös för kladd och spill och katastrofer).
Blanda till marinad 2 och häll den över köttet i
formen. Låt ligga i kylen i två dygn. 


Receptet hittade jag hos Husmorsorna


Kall sås

3 dl turkisk yoghurt
1 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
1-2 msk majonäs


1 burk soltorkade tomater
1 kruka basilika

salt och svartpeppar

Blanda yoghurt, creme fraiche, gräddfil och majonäs. Rör ner finhackade tomater och basilika. Smaka av med salt och peppar.

Jag köper små delikatesspotatisar som jag skär i halvor och blandar runt med smält smör och strör flingsalt över. Detta bakar jag i 225 grader tills potatis är mjuk och har fått fin färg. Fasligt goda, beroendeframkallande goda får jag nog säga. Testa!

Då har vi kommit fram till efterrätten. Sist men inte minst, eller vad heter det. En chokladdröm skulle man kunna beskriva den här skapelsen.



Chocolate creamdreampie
Pajskal
1 dl kakao
350 g digestivekex
100 g smält smör

Mixa kex, smält smör och kakao till en grynig massa. Tryck ut degen i en pajform och låt den stå i kylen i cirka 30 minuter. Grädda den i 20 minuter i 200 grader. Ställ åt sidan för att svalna.

Fyllning
6 äggulor
1 1/2 dl socker
0,75 dl mörkt muscovadosocker
1 1/2 dl grädde
300 g mjölkchoklad
150 g smör

Blanda äggulor, socker, muscovadosocker och grädde i en kastrull. Sjud blandningen under omrörning tills den blir tjock. Dra den av spisen och blanda ner chokladen, lite i taget och sedan gör du samma sak med smöret.

Topping
6 äggvitor
1 1/2 msk maizenamjöl
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker

När botten är helt sval häller du i krämen och låter den stå kallt i minst 2 timmar för att krämen ska stelna. Hit kan du förbereda. Precis innan servering vispar du samman ingredienserna till toppingen till en styv och blank maräng. Ge inte upp det tar lååååång tid. Dutta marängen över chokladkrämen och bränn av med gasbrännare eller ställ den på grill i ugnen. Passa noga så det inte bränns. 




Jag använde bara 4 äggulor till chokladkrämen, men 6 till marängen. I det ursprungliga receptet var det 4 till båda. Gör jag om den kommer jag använda det recept jag skriver här. Med 6 ägg, mycket av allt blir bara bättre! Det här receptet kommer också från Husmorsorna.


Den här söndagen kommer jag inte ha någon söndagsångest, för jag är ledig heeela veckan. Skål på er!







8 kommentarer:

  1. Vilken härlig schlager meny! Jag skulle kunna äta för 3 av allt!
    Fiasko kan man lugnt beskriva om det där meldifestivalen igår, men samtidigt, är det så svenskarna röstar, ja då är det ju så:)

    Jag blir lite avundsjuk över din ledighet! Ha det så härligt!

    SvaraRadera
  2. Trevlig sida du har, den ska jag kika mera på :o)

    SvaraRadera
  3. Hej Malin!

    Lät som en helt underbar söndag!!
    Precis som söndagar ska vara tycker jag! Så skönt att bara få vara hemma :)

    Sånt oväder här så jag ska krypa ner i soffan och se en film tills min sambo kommer hem från sin hockeymatch!

    Efterrätten du gjorde igår såg himmelskt god ut också måste jag bara få säga!! Oj så duktig du måste vara i köket :)

    Ha en fortsatt mys söndag!
    Kramar Sofia

    SvaraRadera
  4. Vilken god mat, låter som en mycket trevlig afton! Och efterrätten yummie!!

    SvaraRadera
  5. Jag som inte äter fläskkött tänker att den rätten måste gå lika bar att göra med kycklingfilé. Otroligt gott låter det! Desserten ser också fantastisk ut! Ha en skön söndagskväll! Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj oj vilken god mat ni verkar ha mumsat i er,och låt oss inte snacka om efterrätten,första gången ja hör talas om denna.ser ju helt vannsinigt gott ut

    SvaraRadera
  7. Både huvudrätt och efterrätt ser fantastiskt goda ut! Och jag känner inte heller att det finns mer att säga om Melodifestivalen. Allt har redan sagts :o)

    Ha en skön vecka!!

    Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.