måndag 16 januari 2012

KALLJÄST FUSKSURDEGSBRÖD




I går var det söndag och då äter man söndagsfrukost, så är det! Extra god frukost är inte helt fel då heller. Har fått dille på kalljäst bröd som får jäsa i rumsvärme över natten och sedan gräddas i ugnen precis innan frukostserveringen. Känns ju så lyxigt! Något mer pålägg än ost krävs egentligen inte, men min favorit är svärmors aprikosmarmelad tillsammans med ost. Mums!


Kalljäst fusksurdegsbröd

3 g jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl kruskakli (vetekli)
ca 7 dl (380 g) vetemjöl special


Lös jästen i vattnet, och rör ner övriga ingredienser så att du får dig en trevlig lös deg. Lägg över plastfolie och låt stå över natten. Enligt receptet så bör degen stå i minst 5 timmar, men den klarar sig i upp till 18 timmar. Nästa morgon - stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade. Dra ut degen till en rektangel, ca 15x25 cm. Dela den i 3 lika långa delar, och mjöla snittytorna. Vrid degen med lätt hand till 3 baguetter som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila medan du värmer ugnen till 275C. Innan du sätter in plåten i mitten av ugnen - spraya ugnen lite invändigt, både uppe och nere med lite vatten med hjälp av en blomspruta, det gör mycket för brödets skorpa. Grädda bröden i 13-14 min, och låt sedan svalna på galler utan bakduk.



Receptet hittade jag i den fina bloggen Bara en kaka till

Nu ska jag i till Friskis & Svettis och dansa Fuego. Ny koreografi och musik i kväll, ska bli så spännande och roligt! 





7 kommentarer:

  1. Du, det här brödet är såå gott! Har gjort det 3 ggr nu på kort tid! Det kommer även upp på min blogg men lite längre fram :) Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Ser ju underbart gott ut söta du!!
    Jag har oxå testat detta recept och dem blir kanon goda!!
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Tack för din hälsning hos mig=)
    Oj, oj, oj - de er GALET goda ut!!! och så är på kvällskvisten när man börjar bli lite småhungrig igen:-)
    Ha de fint!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Ja, men det här låter ju enkelt och gott! Och nygräddat bröd på helgen är lyxigt!

    SvaraRadera
  5. Vad mycket gott du bjuder på!
    Ett sånt bröd kanske man skulle testa...

    Går också och funderar på vilken dag man ska baka semlor, såg att du gjort det... Det börjar bli dags!

    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  6. Mums ser gott ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Jag älskar kalljäst bröd. Det får bli något jag bakar senare. Just nu försöker jag skippa bröd och pasta för att kompensera julens frosseri. Kram!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.