måndag 30 januari 2012

HAMBURGARE MED FOCACCIABRÖD


I lördags fick Ella välja mat, eller inte helt, för hennes förstahandsval gick inte igenom. Hon ville ha thaimat, hämtmat från stan. Dock gick jag med på andrahandsvalet, hemmagjorda hamburgare. Det finns inga burgare som kan mäta sig mot egengjorda.

När det gäller hamburgerbröd är jag ofta kritisk vid restaurangbesök. Förstår inte de ställen som serverar supergoda saftiga burgare gjorda av nötkött, som sedan har köpta bröd med sesamfrön på. Hur svårt kan det vara för dem att göra eget bröd, eller i alla fall köpa annat bröd än det. Jag brukar göra foccacia som hamburgerbröd. Hur gott som helst. Receptet hittar du här

Som tillbehör fick det bli ugnsrostad potatis. Köpte småpotatis som jag vände i smält smör och strödde flingsalt över. Sedan fick de ugnsrosta i ugnen i 220 grader i ca 45-60 minuter. Lite osäker på tiden, håll koll och känn efter efterhand.

Vi brukar ha ost, bacon, ananas, sallad, rödlök och vitlökssås till våra burgare. Massa gott som riktigt bygger på höjden. Man blir tvungen att äta med kniv och gaffel.

Receptet på burgarna hittade jag hos Gourmetmorsan
Jag hade ingen kalvfond, utan fick ta kycklingfond. Blev lika bra ändå.

Hamburgare

500 gr blandfärs
1 ägg
1/2 dl havregryn
1 msk potatismjöl
2-3 msk koncentrerad kalvfond
1 gul lök
1 nypa salt
2 krm svartpeppar
1 nypa socker

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienserna utom blandfärsen. 
Kör löken i mixer så det blir som en puré. Blanda smeten 
med blandfärsen. Forma till hamburgare och stek på medelvärme.

Spontanbjudna till lördagens gille blev min fina kusin Marit, hennes man Jonas och deras söta Jack. Ett spontanbesök som varade till sena natten, underbart trevligt! 

6 kommentarer:

  1. Vilket bra tips att använda foccacia som hamburgerbröd! Jag gillar också att baka eget bröd till hamburgare! Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm, jag älskar hembakta hamburgerbröd. Foccaccia har jag aldrig använt - det måste jag prova! Jag brukar göra hamburgare på kalkonfärs från Ingelstad kalkon. Supergott kött och nyttigare än rött kött. Kram!

    SvaraRadera
  3. åh så gott,ska ja va ärlig så köper ja också färdiga.har aldrig tänkt på att göra mina egna,kanske får ta och göra de nästa gång.
    låter underbart med focaccia bröd på hamburgarén.

    SvaraRadera
  4. Vi bakar också våra hamburgerbröd själv, men foccacia har vi aldrig tänkt på att ha till - ett kanontips!
    Och en hemburgare, det slår verkligen köpeburgarna när som helst.

    SvaraRadera
  5. Hallå Malin!

    Det där såg himla smarrigt ut!! :))
    Du undrade vad jag jobbar med?
    Jag jobbar som vikarie på förskolor och trivs jätte bra!! Duger gott tills jag vet vad jag vill bli :)

    Ha en toppendag söta du!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Alexandra - Kärlek på tallrik1 februari 2012 kl. 20:24

    Haha, så förstahandsvalet föll dig inte i smaken? :D Tycker att hemgjord burgare lät mycket bättre, så jag hoppas hon blev riktigt nöjd! Jag håller med om att det där med köpt bröd när man beställer burgare (i mitt fall vegetarisk) verkligen inte är någon hit. Speciellt när man går någonstans där den kostar över 100 kronor, då känns det som att man lika gärna kunnat gå till Mcdonalds eller något istället ;) Hoppas alla restauranger tittar in hit för tipset om foccaciabrödet; det låter som det ULTIMATA burgarkomplementet :D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.