lördag 7 januari 2012

CHOCOLATE CHIP ORANGE COOKIES


I julklapp av mig fick min mamma en fin glasburk med apelsinskorpor i. I julklappen ingick också en prenumeration på kakor att fylla burken med. I dag var det dags att fylla på och det fick då bli Leilas chocolate chip orange cookies. Mamma gillar apelsin, choklad och kokos i kakor och de här har alla de ingredienserna. 


I kväll ska jag på konsert med Johan Örjansson, en väldigt begåvad falkenbergskille. Lyssna och njut!








Ingredienser grundrecept:
120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 st ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kokos
1/2 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
50 g mörk choklad 
50 g vit choklad
Rivet skal från 2 apelsiner



Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.
Vänd i vetemjöl, kokos, bakpulver och salt.
Hacka chokladen grovt och riv apelsinskalet, blanda i degen.
Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.





God Kväll kära vänner!


2 kommentarer:

  1. Springer in för att önska dig en helt underbar lördag =)
    Kramkram söta du!

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!

    Första gången jag kikar in här.. mwn ojojoj vad allt såg gott ut här inne!! Inte klokt vad frestad man blir!! :))

    ha en fin kväll!
    kramar Sofia

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.