onsdag 2 november 2011

DEEP DARK CHOCOLATE COOKIES





Har haft lite bakabstinens de senaste dagarna faktiskt. Inte riktigt fått till vare sig matlagning eller bakning. Men i dag började mitt höstlov, så nu ska det bakas! Ella fyller dessutom 9 år på lördag, så det som bakas kommer att ätas upp. 


De här chokladiga kakorna har dykt upp på endel bloggar jag läst den senaste tiden, både på svenska och utländska bloggar. Blev ju så sugen att testa, för alla verkar älska dem. Med så mycket choklad kan det inte bli annat än gott!


Jag tog receptet från en blogg som heter kvinnan.blogspot.com


Deep dark chocolate cookies

150 g mörk choklad
3 äggvitor
6 dl florsocker (2,5+2,5+1 dl)
1,25 dl kakao
1/2 tsk salt
1 msk majsstärkelse
1,25 dl mörka chokladknappar


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Smält 150 g mörk choklad i vattenbad. Ställ åt sidan för att svalna. Vispa sedan upp äggvitorna hårt. Vispa då ner 2,5 dl florsocker i äggen tills det blivit en fluffig krämliknande smet. Blanda 2,5 dl florsocker med kakao, salt och majsstärkelse. Och vispa sedan ner dem lite i taget, långsamt i äggblandningen. Vänd till sist ner chokladplupparna tillsammans med den ljumna chokladen. Smeten blir då väldigt stel. Häll i den sista delen av florsockret i en skål och rulla bollar av chokladsmeten som du sedan rullar i florsockret. Lägg bollarna på en plåt med några centimeters mellanrum och ställ in i ugnen i ca 10 minuter tills kakorna spruckit lite. Låt svalna lite och sedan är det bara att äta.



Ja, och de var så goda som "alla" säger! 











3 kommentarer:

  1. Ojojojojoj!!!
    De måste jag testa!

    Ju mer choklad the merrier, liksom!

    Pöss!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig i den där bakabstinensen, det måste bli till att baka något gott snart, det har inte hunnits med den här veckan, ujuj!

    Jag har också sett dem här kakorna lite överallt, och dina ser verkligen gudomliga ut - om inte innan så MÅSTE jag ju prova de här nu, det ser jag på en gång =D

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.