lördag 29 oktober 2011

GI-MUSLI


Min frukost innan jobbet är ingen lugn historia, utan det hastas ner någonting på stående fot. Det blir oftast lite naturell- eller turkisk yoghurt med banan. Ibland lyxar jag till det med musli i yoghurten. 


Den här muslin är supergod och dessutom supernyttig, en riktigt GI-musli. Jag brukar göra en sats och sedan är jag jättehård mot Lars, som inte får gå och ta när han vill vill. Det är MIN frukostmusli...


GI-musli


2 1/2 dl dinkelflingor 
2 1/2 dl fiberhavregryn 
1 dl solroskärnor
1 dl psylliumfrön
1 dl linfrön
1 dl kokosflingor
2 dl hackad mandel (valfria nötter fungerar)


1 dl russin
1 dl gojibär


2 1/2 dl vatten
1/2 dl honung
2 msk rapsolja


Blanda vatten med olja och honung. 
Blanda de övriga ingredienserna, utom russinen och gojibären. Häll i honungsvattnet och blanda runt. Häll blandningen på en bakplåtsbeklädd plåt och sätt in i ugnen på 200 grader. Muslin ska vara inne i ugnen i ca. 30 minuter, men var femte minut måste det röras om i blandningen så den inte bränns. 
Ta sedan ut och låt svalna. När muslin kallnat ska russinen och gojibären blandas i. Häll upp i en snygg burk och låt den stå framme och synas. 


Sist jag gjorde den här dubblade jag mängden havregryn och dinkelflingor. Det blev bra det också. 


En fin gå-bort-present tycker jag, om man häller det i en fin burk med fint lock.


I kväll ska jag på tjejfest och kommer bli bjuden på 3-rätters. Vilken lyx! 









6 kommentarer:

  1. Smarrig musli! Jag brukar göra nästan liknande :) Var snäll mot Lars ;D

    Kul med tjejkväll! Själva har vi haft festligheter hela dagen då maken fyllt jämnt! Kommer upp på bloggen imorgon för nu är jag helt slut, puhh! :)

    SvaraRadera
  2. Hemmagjord musli är det bästa!

    SvaraRadera
  3. Haftigt med hemmagjord muesli, har aldrig testat pa det annu:))
    Tack for tipset:)

    SvaraRadera
  4. åhåhå, jag förstår att han inte får nalla som han vill, den skulle nog försvinna på ett kick, så god som den låter <3 Kul med gojibär i, det gillar jag =D

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag håller precis på att göra din müsli! Har aldrig gjort egen förut :P Det var dock svårt att undvika att det blev "klumpar" i ugnen :( Hur gjorde du för att det inte skulle bli det?

    Hur länge håller den i skafferiet?

    Kram!

    SvaraRadera
  6. så god! tack för inspirationen!

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.