söndag 4 september 2011

PÄRONKAKA MED MANDELMASSA OCH LIME


En god paj/kaka gjord av våra egna päron. Känns lyxigt att kunna ta vara på det man har växande hemma i trädgården. Vi har även plommon, men vi var dåliga på att gallra bland dem, så många har ruttnat. Vi ska beskära våra fruktträd ordentligt i år, så är vi redo inför nästa år. 


Jag har däremot fått ta del av svärmors hemmakok, både plommon och persikomarmelad och en underbar rabarber- och jordgubbssylt. Riktigt goda allihop.  


Päronkaka med mandelmassa och lime


150 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
skal av en lime
saft av en halv lime
200 g mandelmassa




Fyllning
2-3 päron
2 dl turkisk yoghurt
1 dl socker
2 ägg






Gör så här
Vispa smör och socker mjukt och tillsätt ägget. Blanda mjöl och bakpulver och vänd detta ner i smörsmeten. Tillsätt tillsist limesaft och limeskal. Tryck ut smeten i en pajform och riv mandelmassan över. Grädda i ca 10 minuter i 200 grader. 


Skala päronen och dela i tunna skivor. Fördela skivorna över den förgräddade pajdegen. Vispa sedan ägg, socker och yoghurt försiktigt, så det precis blandas. Häll över päronen och grädda i ugnen i ca 35-40 minuter. Låt svalna och servera sedan med vaniljsås eller glass. 


Ljuvligt!







2 kommentarer:

  1. Alltså HJÄLP vad gott det låter! Jag älskar din blogg, massor av inspirerande recept =D Blir till att följa dig på en gång ;) Jag har en hel drös med päron i kylen och turkisk yoghurt som måste användas nu. Idag. Stor chans att det blir det här receptet <3

    SvaraRadera
  2. Du, nu har jag bakat och smakat den här kakan, helt fantastiskt god! Jag skrev ett inlägg om den på min blogg och länkade hit, hoppas det är okej =)

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.