söndag 21 augusti 2011

LAVENDEL








Jag älskar lavendelblommor. För mig som inte har några gröna fingrar fungerar lavendel perfekt. Har läst om kakor med lavendelsocker i och var då tvungen att testa detta. Jag har ännu inte hunnit så långt som till lavendeldrömmar, får återkomma med det så fort jag bakat.


Knipsa av 10-15 fina lavendelstjälkar. Lägg dessa på hushållspapper ett par dagar, för att låta småkryp komma undan. 
Varva sedan lavendel och socker i en skål och låt stå i minst en vecka. Sila därefter sockret så all torr lavendel tas bort. Nu har du ett lavendelsocker redo för att bakas med. 


Jag har tänkt baka lavendeldrömmar med färska lavendelblommor i. Vi får väl se hur detta blir. 


På lördag fyller jag år och jag har skrivit en lista på smarriga bakverk jag ska baka i veckan. Ska bli superkul att ägna veckan åt bakning. Ja, jobb ska jag väl också hinna med kanske. Men bakning är roligare!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.