måndag 5 februari 2018

LINSGRYTA MED INDISKA SMAKER SERVERAD MED JASMINRIS & TANDORIKRYDDAD KYCKLINGFILÉ

Min tanke är att jag ska laga lite nyttigare mat framöver, men jag tänker för den delen inte tulla på smakerna. I stället för grädde och feta såser kommer det att bli mer grönt och skönt. Vi får väl se hur länge det håller, men genom att skriva det här så kanske jag blir lite taggad. 

Kvällens middag blev en otroligt god linsgryta med indiska smaker och till det tandorikryddad kycklingfilé och jasminris. 



Linsgryta med curry
2 dl röda linser, okokta och sköljda 
1 morot
1 gul lök
1 tsk tandorimasala
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk curry
1 dl vitt vin
1 tsk sambal oelek
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljong
flingsalt
1 msk olivolja

Hacka löken, skala moroten och dela i små tärningar. Fräs detta i olivolja och tillsätt kryddor. Efter detta fått fräsa lite hälls vinet på, därefter krossade tomater, sambal oelek, vatten och buljongtärning. Tillsätt sedan de avsköljda linserna och låt det hela försiktigt småputtra under lock i ca. 8-10 minuter. Smaka av med flingsalt och svartpeppar. 

Ska inte grytan ätas direkt, så kan den med fördel tas från plattan tidiagare och att den sedan lagas klar av eftervärmen. Var försiktig så att inte linserna kokar söner, det är inget vidare. 

Kycklingfilén kryddade jag med tandorimasala och salt och brynte i smör för att sedan lagas klart i ugnen. 



Smaklig spis!

//Malin



2 kommentarer:

  1. Mums, så gott med linsgryta! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt gott! Hade behövt gå en veg-kurs hos dig känner jag dock.

      Kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.