onsdag 20 december 2017

TJOCKA REVBENSSPJÄLL & COLESLAW

Som jag skrivit tidigare har vi i år ätit väldigt mycket julmat redan. Så dotterns önskan är att slippa det fram till julafton. De tjocka revbensspjällen jag köpt hem från Thuressons fick alltså användas på ett lite annorlunda sätt än jag tänkt från början. Kvällens middag blev istället sommarinspirerad med coleslaw och tjocka revbensspäll penslade med bbq-sås. Inte grillade som man gör på sommaren, utan först långkokta och sedan fått den sista finishen i ugnen. 




Cole slaw
1/4 vitkålshuvud
2 morötter
1 äpple
1 liten lök

2 dl Hellmann´s majonnäs
2 msk créme fraiche
1 msk maltvinäger (el. rödvinsvinäger)
1 1/2 msk grov julsenap
1/2 msk rörsocker

flingsalt & svartpeppar

Strimla vitkålen, riv morötterna och äpplet på den grova sidan av rivjärnet och finhacka löken. 

Blanda ihop ingredienserna till såsen och vänd ner i vitkålsblandningen. Smaka av med salt och peppar. 

Långkokta tjocka revbensspjäll
1 1/2 kg tjocka revben
vatten så det täcker köttet
1 gul lök
3 lagerblad
15 blandade pepparkorn
4 msk grönsaksfond
4 msk flingsalt

Lägg revbenen i en stor gryta och fyll på med vatten. Tillsätt klyftad lök, lagerblad, pepparkorn, fond och salt. Låt detta koka på under ett gäng timmar. Lite osäker på hur länge mina kokade, då jag glömde bort dem lite... Men tror i alla fall i minst i tre timmar på låg temperatur. Köttet ska i princip lossna från benet, då är det klart! Tag sedan upp ur grytan och låt rinna av. 

Nu är revbenen klara att glaseras. Jag lade dem i ugnsform och penslade dem med en bbq-sås från Red Maple sauces som jag säljer i min butik Annies Stuga i Glommen. Sedan in i ugnen på 200 grader i ca. 20 minuter. Pensla på lite då och då. Vrid till grillfunktionen i slutet för att få till lite yta på köttet. 




Ps, snart vänder det och blir ljusare igen...


//Malin





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.